První letecké hodinky aneb z historie značky Cartier

Maison Cartier je věhlasným šperkařským domem a jen málokdo ví, že stojí za první sériovou výrobou náramkových hodinek.
První letecké hodinky aneb z historie značky Cartier
I když letecké hodinky nabraly ve 20. a 30. letech jiný směr, první náramkové pilotky, hodinky Santos z roku 1904, zůstanou navždy ikonou. Příběh značky, časomír Cartier a jejich otce Louise Cartiera je impozantní.
Brazilský letec Alberto Santos-Dumont

Louis-François Cartier dal jméno vlastní klenotnické značce už v roce 1847. „Šperkař králů a král šperkařů“, tím byl a je maison Cartier dodnes. Začátkem 20. století pochopil Louis Cartier, vnuk zakladatele odpovědný za vedení pařížské pobočky, že může jít úspěchu naproti i jinou cestou. Přijal výzvu od Alberta Santos-Dumonta, průkopníka v létání, který si u něj objednal hodinky na zápěstí. 

Moderní verze hodinek Santos de Cartier


Louis Cartier se dobře znal s konstruktérem Gustavem Eiffelem i pilotem Albertem Santos-Dumontem, vnímal, že svět se mění, jde dopředu. Proto kývnul na požadavek vyrobit náramkové hodinky, jež by odolaly vibracím kokpitu letadla a ukazovaly přesný čas. V roce 1904 vznikl první model náramkových hodinek, který byl sedm let nato uveden na trh pod názvem Santos

Meziválečné období bylo pro maison Cartier tím nejplodnějším. Vznikala zajímavá kreativní díla, třeba kapesní hodinky i stolní hodiny s mysteriózním ukazatelem času. Jednou šlo o zdobené hodiny, které čas určovaly pohybem želvy, jež nahradila hodinovou ručku. Jindy šlo o průhledné skleněné hodiny, jejichž ručičky jako by levitovaly v prostoru. Celý strojek byl neviditelný, respektive skrytý v podstavci. Z těchto dokonalých triků čerpá značka dodnes při výrobě unikátních modelů vysokého hodinářství.
Mysteriózní hodiny určují čas pohybem malé želvy


Ve dvacátých letech se oblibě těšily hranaté hodinky Santos a Tank, i soudkovitý model Tortue. Strojky značka kupovala ve Švýcarsku u předních dodavatelů, jako byl třeba LeCoultre. V roce 1928 uvedl Cartier svůj první náramkový jednotlačítkový chronograf, v roce 1936 pak asymetrické hodinky Tank, které se během let proměnily v surrealistickou časomíru Crash. Oválný tvar získaly hodinky Baignoire, oblíbené u světových celebrit.

Hodinky Cartier Baignoire Allongée nosila herečka Romy Schneider


Značka expandovala. Šperky, hodiny i hodinky, ale i cestovatelské doplňky získávaly obrovskou popularitu. V sedmdesátých letech se přidala produkce kožených výrobků, osmdesátky se zahalily do vůní Cartier. Zásadní bylo v roce 2007 uvedení kolekce Ballon Bleu de Cartier, která u ženské klientely nepřestává bodovat.

Hodinky Ballon Bleu de Cartier a jejich ikonická korunka


Ještě do začátku sedmdesátých let, tedy do doby, než ji potomci rodu Cartierů prodali, let byla značka ryze rodinná. V roce 1993 sehrála zásadní roli v koncernu Vendôme Luxury Group, který dnes známe jako Richemont Group, a stala se jeho vlajkovou značkou. Ostatně tak je tomu dodnes, kdy už značka disponuje vlastní hodinářskou manufakturou v La Chaux-de-Fonds, srdci švýcarské horologie.

Práce hodináře v manufaktuře Cartier, kolébka hodinářského řemesla La Chaux-de-Fonds

Kde koupíte?

Carollinum
Pařížská 11, Praha 1
více informací
Kateřina Daňková
Kateřina Daňková
Vedoucí marketingového oddělení

„Společnost Carollinum je lídrem na trhu, kreativní a neotřelý marketing je pak její důležitou vizitkou. V posledních letech rezonuje naše ambasadorská kampaň s přáteli značky, můžete mezi nimi poznat armádního generála Emila Bočka, architektku Evu Jiřičnou, či profesionální české sportovce Kláru Spilkovou a Zdeňka Štybara. Jsme pyšní na firemní časopis Umění času i na poslední kampaň se sběratelem hodinek Tomášem Berdychem. Hodinkami jednoduše žijeme.“

Zajímají vás čerstvé novinky ze světa luxusních hodinek a doplňků?
Tato stránka je chráněna službou reCAPTCHA a platí Zásady ochrany osobních údajů a Smluvní podmínky společnosti Google.